El Quocient Intel·lectual (IQ) i el Quocient Emocional (EQ)
El psicòleg nord-americà Howard
Gardner va escriure a l’any 1983 la seva teoria de les intel·ligències múltiples
en el seu llibre titulat “Frames of
Mind: The Theory of Multiple Intelligences”
La teoria de les Intel·ligències
múltiples és una innovadora concepció que entén la intel·ligència no com
quelcom innat i fix que domina totes les destreses i habilitats de resolució de
problemes, sinó com a un conjunt d’intel·ligències localitzades en diferents
àrees del cervell, que estan interconnectades entre sí, tot i que també poden
treballar de manera individual, i amb la voluntat de desenvolupar-se àmpliament
si troben un ambient que els ofereixi les condicions necessàries.
Segons Gardner aquestes
capacitats cognitives són set:
1ª La lingüística - verbal,
imprescindible en escriptors, poetes i periodistes.
2ª La lògica - matemàtica, pròpia
dels científics.
3ª La corporal- cinètica,
característica dels esportistes, artesans, cirurgians i ballarins.
4ª La musical, que l’utilitzen
els cantants, compositors, músics i ballarins.
5ª L’espacial, que la tenen
els mariners, enginyers, cirurgians, escultors, arquitectes o decoradors.
6ª La interpersonal, que es
pot trobar en els bons venedors, polítics, professors i terapeutes.
7ª La intrapersonal,
observable en psicòlegs, filòsofs i pensadors.
Cada persona posseeix una
quantitat diferent de cadascuna d’aquestes intel·ligències i és la manera com
les combina el que genera múltiples formes individualitzades del comportament
intel·ligent.
Les dues últimes
intel·ligències: la interpersonal i la intrapersonal, són la clau de la
denominada Intel·ligència Emocional.
Jeanne Segal en el seu llibre
“Su inteligencia emocional. Aprenda a incrementarla y usarla” (1998), fa una
observació interessant quant planteja que sempre es pot aprendre a ser
conscient i acceptat els propis
sentiments utilitzant la seva informació per a benefici nostre i dels altres.
Una persona quan neix, ho fa
amb un determinat coeficient intel·lectual. Això permetrà en la seva etapa
de formació, poder desenvolupar en major o menor grau, activitats matemàtiques,
lingüístiques o d’altra classe mesurables. La Intel·ligència Emocional en
canvi, únicament depèn del nostre aprenentatge.
Només una cosa pot determinar quanta Intel·ligència Emocional
es pot desenvolupar en tota una vida, i aquesta és troba en la motivació i la
consciencia del seu aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada