dimarts, 7 d’abril del 2015


El Quocient Intel·lectual (IQ) i el Quocient Emocional (EQ)

El psicòleg nord-americà Howard Gardner va escriure a l’any 1983 la seva teoria de les intel·ligències múltiples en el seu llibre titulat Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences”


La teoria de les Intel·ligències múltiples és una innovadora concepció que entén la intel·ligència no com quelcom innat i fix que domina totes les destreses i habilitats de resolució de problemes, sinó com a un conjunt d’intel·ligències localitzades en diferents àrees del cervell, que estan interconnectades entre sí, tot i que també poden treballar de manera individual, i amb la voluntat de desenvolupar-se àmpliament si troben un ambient que els ofereixi les condicions necessàries.

Segons Gardner aquestes capacitats cognitives són set:

1ª La lingüística - verbal, imprescindible en escriptors, poetes i periodistes.

2ª La lògica - matemàtica, pròpia dels científics.

3ª La corporal- cinètica, característica dels esportistes, artesans, cirurgians i ballarins.

4ª La musical, que l’utilitzen els cantants, compositors, músics i ballarins.

5ª L’espacial, que la tenen els mariners, enginyers, cirurgians, escultors, arquitectes o decoradors.

6ª La interpersonal, que es pot trobar en els bons venedors, polítics, professors i terapeutes.

7ª La intrapersonal, observable en psicòlegs, filòsofs i pensadors.

Cada persona posseeix una quantitat diferent de cadascuna d’aquestes intel·ligències i és la manera com les combina el que genera múltiples formes individualitzades del comportament intel·ligent.

Les dues últimes intel·ligències: la interpersonal i la intrapersonal, són la clau de la denominada Intel·ligència Emocional.

Jeanne Segal en el seu llibre “Su inteligencia emocional. Aprenda a incrementarla y usarla” (1998), fa una observació interessant quant planteja que sempre es pot aprendre a ser conscient  i acceptat els propis sentiments utilitzant la seva informació per a benefici nostre i dels altres.




Una persona quan neix, ho fa amb un determinat coeficient intel·lectual. Això permetrà en la seva etapa de formació, poder desenvolupar en major o menor grau, activitats matemàtiques, lingüístiques o d’altra classe mesurables. La Intel·ligència Emocional en canvi, únicament depèn del nostre aprenentatge.


Només una cosa pot determinar quanta Intel·ligència Emocional es pot desenvolupar en tota una vida, i aquesta és troba en la motivació i la consciencia del seu aprenentatge.