dilluns, 2 de febrer del 2015

ELS CINC AXIOMES DE LA COMUNICACIÓ










Paul Watzlawick (1921-2007)
Filòsof i Psicòleg austríac nacionalitzat als EEUU.


Els cincs axiomes de la comunicació segons Paul Watzlawick són els següents:

1er. Es impossible no comunicar-se.
El mateix comportament de la persona és comunicació.













2on. Tota comunicació té un niell de contingut i un nivell de relació, de manera que el segon classifica al primer.

La comunicació té, a més del significat de les paraules (contingut), la informació afegida en funció de la relació que tenen les dues persones. Aquesta relació pot expressar-se de manera verbal, cridant o somrient, i es pot entendre clarament a partir del context en que es puguin trobar.  


3er. La naturalesa de la relació depèn de la gradació que els participants facin de les seqüències de comunicació entre ells.

En ocasions emissor i receptor estructuren la comunicació de diferent forma interpretant el seu comportament com a simple reacció al que diu l'altra persona. Cadascú creu que és la conducta de l’altra persona, la causa de la seva conducta.


  
 4art. La comunicació humana implica dos modalitats, la digital (sintaxis o regles de codificació d’un llenguatge) i l’analògica (semàntica o relatiu al significat). 

Podríem dir que en la comunicació intervé tant el que es diu (modalitat digital) com el com es diu (modalitat analògica). En aquesta darrera modalitat no es tant sols com es diu, també intervenen els gestos i el llenguatge no verbal.

5è. Els intercanvis de la comunicació poden ser simètriques o complementaries.

En la comunicació simètrica les dues persones ocupen una situació d’igualtat mentre que a la comunicació complementaria una de les persones ocupa una posició superior en relació a l’altre interlocutor.


Ex: Una relació simètrica és la dels germans, amics, amants..., una relació complementaria el la que hi ha entre pare i fill, metge i pacient, professor i alumne...