ELS CINC AXIOMES DE LA COMUNICACIÓ
Paul
Watzlawick (1921-2007)
Filòsof i Psicòleg austríac nacionalitzat als EEUU.
Els cincs axiomes de la comunicació segons Paul
Watzlawick són els següents:
1er. Es impossible no comunicar-se.
El mateix comportament de la persona és comunicació.
2on. Tota comunicació té un niell de contingut i un nivell de relació, de
manera que el segon classifica al primer.
La comunicació té, a més del significat de les paraules
(contingut), la informació afegida en funció de la relació que tenen les dues
persones. Aquesta relació pot expressar-se de manera verbal, cridant o
somrient, i es pot entendre clarament a partir del context en que es puguin
trobar.
3er. La naturalesa de la relació depèn de la gradació que
els participants facin de les seqüències de comunicació entre ells.
En ocasions emissor i receptor estructuren la comunicació
de diferent forma interpretant el seu comportament com a simple reacció al que
diu l'altra persona. Cadascú
creu que és la conducta de l’altra persona, la causa de la seva conducta.
4art. La comunicació humana implica dos
modalitats, la digital (sintaxis o regles de codificació d’un llenguatge) i l’analògica
(semàntica o relatiu al significat).
Podríem dir que en la comunicació intervé tant el que es diu (modalitat digital) com el com es diu (modalitat analògica). En aquesta
darrera modalitat no es tant sols com es diu, també intervenen els gestos i el
llenguatge no verbal.
5è. Els intercanvis de la comunicació poden ser
simètriques o complementaries.
En la comunicació simètrica les dues persones ocupen una
situació d’igualtat mentre que a la comunicació complementaria una de les
persones ocupa una posició superior en relació a l’altre interlocutor.
Ex: Una relació simètrica és la dels germans, amics,
amants..., una relació complementaria el la que hi ha entre pare i fill, metge
i pacient, professor i alumne...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada