EMOCIÓ I ESTAT EMOCIONAL
Com ja s’ha dit en l’anterior
pàgina, les emocions són les respostes que donem davant d’un estímul determinat.
Per la seva banda els estats emocionals o també anomenats estats d’ànims, són
emocions que s’instal·len de manera prolongada o permanent, sense
necessariament dependre d’un esdeveniment específic, sinó que aquest estat
emocional pot haver estat provocat per la suma de diversos esdeveniments
passats, traumes i experiències els quals acabaran influint per tal que la
persona generi aquesta resposta emocional.
Per definició no hi ha
emocions negatives ni positives. Les emocions per si mateixes no tenen aquesta
distinció. És allò que fem i com ens afecta, el que en tot cas li donarà el
contingut positiu o negatiu.
Quan una emoció, com pot esser
per exemple la ira es converteix en un estat d’ànim, aquest sentiment deixa de
ser transitori i es converteix en ressentiment. És a les hores quan aquesta
situació ens porta a generar conflictes interpersonals que acabaran afectant
molt negativament a les persones. És per això que és molt important ser capaços
de reconèixer les nostres emocions, per tal de tenir la possibilitat de poder-les
controlar. Si un mateix no reconeix com està i que sent, és difícil saber quina
és la millor forma d’actuar.
La Intel·ligència
Emocional és la capacitat humana de sentir, entendre, controlar i
modificar estats emocionals en un mateix i en els altres. La intel·ligència
emocional no és reprimir les emocions, sinó dirigir-les i equilibrar-les.
El terme d’Intel·ligència
emocional, que apareix a partir de la difusió del llibre de Daniel Goleman al
1996, té el seu fonament en la teoria de les intel·ligències múltiples del Dr.
Howard Gardner, al 1983, on es planteja que les persones tenim set tipus
d’intel·ligències diferents per relacionar-nos amb el món.
Aquests tipus
d’intel·ligències són:
- Intel·ligència lingüística.
- Intel·ligència lògica.
- Intel·ligència musical.
- Intel·ligència visual.
-Intel·ligència cinestèsica,
relacionada amb el moviment corporal i els reflexes.
- Intel·ligència intrapersonal, que correspon
al coneixement d’un mateix i tots els processos relacionats, com és
el cas de la confiança o de la motivació.
- Intel·ligència interpersonal, que és
la capacitat d’establir relacions amb les altres persones.
Aquestes dues últimes categories són la clau de la
denominada Intel·ligència Emocional.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada