dissabte, 6 de juny del 2015

AUTOCONEIXEMENT

“De tots els coneixements possibles, el més savi i útil és el de que jo em conegui a mi mateix”.
William Shakespeare.



La millora de l’autoconeixement: LA FINESTRA DE JOHARI

La finestra de JOHARI (Joseph Luft i Harry Ingham) permet representar i analitzar diferents àrees de la persona vinculades amb les relacions amb els altres i el coneixement d’un mateix.

La percepció de sentir-se apreciat i valorat per una altra persona, modula el nostre comportament i fa que ens mostrem més receptius, confiats, sincers i amables amb aquella persona. El fet de poder conèixer de manera positiva a una altra persona, ens ofereix també la bona oportunitat de que jo em conegui a mi mateix.

Segons la finestra de JOHARI les quatre àrees de coneixement de la persona són:

L'Àrea OBERTA: El que jo conec de mi mateix i que els altres també coneixen de mi.

L'Àrea SECRETA: El que jo conec de mi mateix, però que els altres no coneixen de mi.

L'Àrea CEGA: El que jo no conec de mi mateix, però que els altres sí coneixen.


L'Àrea SUBCONSCIENT: El que ni jo conec, ni els altres coneixen de mi mateix.




Per millorar l’autoconeixement d’un mateix i reduir l’àrea cega, fa falta mantenir una actitud oberta i tenir en compte la informació que d'altres persones de manera honesta aporten sobre la meva forma de ser.

La zona desconeguda de l’àrea del subconscient es pot reduir, si som capaços d’exposar-nos a situacions i experiències noves.
En aquest cas serà la nostra interacció amb el món, la que ens porti al descobriment d’aquella part oculta als altres i a nosaltres mateixos que encara estava per descobrir.