divendres, 20 de març del 2015

INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL: DEFINICIONS INICIALS


“Qualsevol pot posar-se furiós, això és fàcil. Però posar-se furiós amb la persona correcta, en la intensitat correcta, en el moment correcte, pel motiu correcte i de la forma correcta... això no és fàcil”.
Aristòtil.

Daniel Goleman en el seu segon llibre, defineix la Intel·ligència Emocional de la següent forma:

“El terme Intel·ligència emocional es refereix a la capacitat de reconèixer els nostres propis sentiments, els sentiments dels altres, motivar-nos i gestionar adequadament les relacions que mantenim amb els altres i amb nosaltres mateixos”.




Hendrie Weisinger en el seu llibre “La Inteligencia Emocional en el Trabajo” (1998) la defineix de la següent forma:

“La intel·ligència emocional és en poques paraules: l’ús intel·ligent de les emocions de forma intencionada, fent que les nostre emocions treballin per nosaltres, amb la finalitat de que ens ajudin a guiar el nostre comportament i a pensar de manera que millorin els nostres resultats”.



Coopers i  Sawaf en el seu llibre “ La Inteligencia emocional. Aplicación al liderazgo y a las organizaciones” (1998) ho defineixen de la següent manera:

“Intel·ligència emocional és la capacitat de sentir, entendre i aplicar eficaçment el poder i l’agudesa de les emocions com a font de l’energia humana, informació, connexió i influència”.

En totes les definicions, el centre es troba sempre en les emocions. Tot gira al voltant de com s’identifiquen, es controlen i es poden utilitzar de manera productiva; tant dins del nostre interior, en el moment en que podem identificar quines són les nostres emocions, com en el nostre comportament amb els altres quan som capaços de conèixer les seves emocions.




No hi ha cap dubte de que les emocions juguen un paper significatiu en les nostres vides. Poden generar estímuls i energies poderoses per arribar als objectius que ens proposem, però també ens poden generar frustracions profundes que col·lapsin els nostres pensaments i accions.


En les nostres relacions, podem ser capaços de transmetre entusiasme i d'aconseguir el respecte i l'afecte dels altres. Però també podem generar conflictes i rebuig si no sabem controlar i gestionar les situacions de manera adequada, és a dir, de “manera emocionalment intel·ligent”.